Tien jaar na de introductie van de allereerste Land Rover 80″ in 1948 is Land Rover volop bezig met de opvolger van de Serie 1. Na langzaam gegroeid te zijn in wielbases van 80 inch via 86 inch naar 88 inch (en van 107 naar 109 inch) komt er een compleet nieuw model (alles is relatief), de Serie 2. Ons project is dus één van de laatste Serie 1 modellen die geproduceerd worden. Maar wel een echte serie 1 met een 2 liter benzine blok met zij-uitlaatkleppen. Het project kwam binnen als rollend chassis met een stapel losse onderdelen en heel veel jampotjes met schroeven, bouten, moeren en ondefinieerbare onderdelen.

Allereerst hebben we het motorblok nagekeken. Van binnen en buiten zag het blok er netjes en schoon uit. Olie erin, beetje olie op de zuigers en voorzichtig ronddraaien. Na compressiemeting bleek dat dit blokje wel wat aandacht nodig had. Het blok is volledig gedemonteerd en naar de Firma Eras in Utrecht gebracht om te reinigen, honen en te vlakken. Nieuwe kleppen erin gezet, zittingen geslepen en zuigers gecontroleerd.

Terug in de werkplaats is de krukas nauwgezet nagemeten en de juiste krukas lagerschalen geplaatst. Zuigers voorzien van verse veren en olieschrapers en de nokkenassen weer met nieuwe lagers in het blok gezet.

Ondertussen is het blok in de juiste kleur gespoten en de losse delen mooi schoongemaakt en ook in de juiste kleur gespoten.

S1_2

 

Het chassis is geheel gestraald en de weinige slechte plekken zijn hersteld. Hierna is het chassis behandeld met producten van Caprotec, RX5, 7 en 10. Deze producten hebben zeer goede eigenschappen als het gaat om het stoppen en beschermen van roest. De binnen en buitenkant hebben beide een laag RX5. De buitenkant is in zwart RX10 afgewerkt en de binnenkant met RX7

De assen zijn volledig uit elkaar gehaald, gereinigd en nagekeken. Alle lagers zijn vernieuwd, dus zowel in het differentieel als in de naven. Rondom nieuwe remcilinders, -trommels en -schoenen gemonteerd en beide assen weer onder het chassis geplaatst

De versnellingsbak was een punt van discussie. Er zit geen originele versnellingsbak in de auto maar een Serie 2 versnellingsbak. Natuurlijk is de insteek van de restauratie in principe originaliteit maar een auto van deze leeftijd heeft ook een eigen historie. Ergens gedurende de afgelopen 55 jaar zal de originele versnellingsbak kapot zijn gegaan en vervangen zijn door een andere. We hebben besloten de versnellingsbak niet te vervangen maar netjes te reviseren.

 

S1_3

Het zoeken naar de juiste onderdelen is een regelrechte uitdaging. Veel is nog gewoon te koop maar sommige onderdelen vereisen wat meer speurwerk. Daarbij komen we in de leukste uithoekjes van Engeland en Nederland maar ook van het wereld wijde web. Compleet restaureren is compleet restaureren….

Wordt vervolgd!